9 cze 2011

Uznanie duplikatów faktur jako podstawy do odliczenia podatku naliczonego

Zapytanie dotyczy: - opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej pomocy finansowej z Urzędu Pracy - uznania nabytego za nią wyposażenia jako zakupów od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu ustawy o podatku VAT - uznania duplikatów faktur jako podstawy do odliczenia podatku naliczonego.




Postanowienie
Na podstawie art.216, art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 30.04.2007r. wpłynął Pana wniosek (uzupełniony w dniu 01.06.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:Jako osoba bezrobotna zamierza Pan rozpocząć działalność gospodarczą. Po zarejestrowaniu działalności w Urzędzie Miasta zostanie zawarta umowa z Urzędem Pracy, na podstawie której uzyska Pan bezzwrotną pomoc finansową. Po zarejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym działalności gospodarczej i wyborze opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzyska Pan z Urzędu Pracy fundusze, które zostaną wykorzystane na zakup wyposażenia stanowiska pracy tj.: mebli, sprzętu komputerowego, programów komputerowych i artykułów biurowych.
Zapytanie dotyczy:
- opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej pomocy finansowej z Urzędu Pracy
- uznania nabytego za nią wyposażenia jako zakupów od których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu ustawy o podatku VAT
- uznania duplikatów faktur jako podstawy do odliczenia podatku naliczonego.
Zajęto następujące stanowisko. Jednorazowa pomoc Urzędu Pracy finansowana z Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej, po zarejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym w zakresie podatku VAT, stanowią podatek naliczony, który udokumentowany może być duplikatami faktur.
Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8 poz. 60 z 2005r. z późn.zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).
Natomiast z przepis art. 29 ust. 1 stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę podatku.
Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną /cenę / z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług .
W sytuacji więc gdy Podatnik otrzymuje środki finansowe i nie świadczy usług na rzecz podmiotu, który te środki przekazał, a także otrzymane środki nie mają bezpośredniego wpływu na cenę sprzedawanych towarów otrzymana pomoc finansowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim, towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 90 ust.1 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w art. 90 ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2).
W sytuacji więc gdy dokonywane zakupy służą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym z podatku VAT podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku o których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...), przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż podstawą do obniżenia podatku należnego jest faktura VAT.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) określono szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. Stosownie do § 22 ust. 1 tego rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Przy czym w myśl ust. 2 powołanego paragrafu, faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.
Oznacza to, iż w zakresie prawa do odliczenia duplikat faktury ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, stanowiąc na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z powyższym, w świetle zawartych wyjaśnień i przedstawionego stanu faktycznego podatnik będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w przypadku otrzymania duplikatu faktury VAT, w miejsce otrzymanej uprzednio faktury pierwotnej, która została przekazana do Urzędu Pracy.
Biorąc powyższe pod uwagę przedstawione przez Pana w zapytaniu stanowisko jest prawidłowe.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art.14a § 4 w związku z art.236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


http://interpretacje.taxmachine.pl
http://www.amparex.com

1 komentarz: