9 cze 2011

Firma w domu

Mogłoby się wydawać, że założenie działalności gospodarczej i prowadzenie jej we własnym mieszkaniu bądź domu jest o wiele łatwiejsze i tańsze niż wynajmowanie kosztownego biura czy warsztatu. W praktyce jednak prowadzenie działalności gospodarczej w domu to nie tylko oszczędności i więcej czasu dla rodziny. Jeżeli nie jesteś odpowiednio przygotowany i zmotywowany do takiej formy przygody z biznesem, możesz się wpędzić w tarapaty. Jak tego uniknąć?



Naucz się odpowiedniego zarządzania czasem


Aby założyć i prowadzić firmę z domowego zacisza, potrzebujesz dobrego planu. Nie chodzi tu o rozbudowany i dokładnie opracowany biznesplan do przedstawienia w banku podczas ubiegania się o kredyt. Nie zawsze zresztą przedsiębiorca pracujący w domu będzie potrzebował biznesplanu. Musi się jednak nauczyć odpowiedniego zarządzania czasem, aby móc oddzielić czas przeznaczony na pracę od czasu przeznaczonego na wykonywanie obowiązków rodzinnych i domowych.

Zastanów się, czy Twoje prywatne lokum nadaje się do prowadzenia firmy

W niektórych sytuacjach prowadzenie przedsiębiorstwa w domu może się okazać niemożliwe. Trudno np. prowadzić kawiarnię w mieszkaniu na dziesiątym piętrze wieżowca, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby właściciel takiego lokum zajął się przygotowywaniem i rozwożeniem posiłków w biurowcach.
Niekiedy prowadzenie przedsiębiorstwa bez własnego biura może być kłopotliwe z tego względu, że nie każde mieszkanie nadaje się np. do prowadzenia negocjacji biznesowych. W takiej sytuacji każde spotkanie z potencjalnym kontrahentem bądź klientem będzie się musiało odbywać np. w restauracji bądź w siedzibie partnera biznesowego.

Dopełnij wszelkich formalności

Przed uruchomieniem firmy w domu powinieneś również zadbać o sprawy formalne i finansowe. Musisz się zastanowić, czy bankowy rachunek firmowy będzie służył tylko do celów biznesów? Jakie środki powinieneś zainwestować w odpowiednie przystosowanie mieszkania, aby można było prowadzić w nim firmę? Czy Twój dotychczasowy komputer ma oprogramowanie, które może być wykorzystywane do celów komercyjnych, czy może powinieneś takowe kupić? Jaką powierzchnię wygospodarować na działalność (miejsce na biurko i inne narzędzia pracy)?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych daje przedsiębiorcom prowadzącym firmy we własnych domach możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Musisz jednak pamiętać o rozdzieleniu wydatków na cele prywatne i firmowe (powinieneś np. określić powierzchnię mieszkania wykorzystywaną na potrzeby działalności gospodarczej i proporcjonalnie rozdzielić opłaty), a także o dokładnym udokumentowaniu i zaksięgowaniu kosztów działalności.
Jeśli zamierzasz prowadzić działalność w mieszkaniu (wynajętym, własnościowym bądź spółdzielczym), masz obowiązek zgłoszenia tego faktu w administracji wspólnoty mieszkaniowej bądź spółdzielni. W przypadku wynajmowania mieszkania fakt przeznaczenia lokalu na cele komercyjne powinien być uwzględniony w umowie najmu.

Określ cele firmy i stwórz plan działania

W dalszej kolejności, kiedy kwestie formalnoprawne i podatkowe zostaną już uregulowane, możesz się zająć strategią biznesową. Warto ustalić możliwie dokładny plan sprzedaży, przychodów, jak również tak abstrakcyjne, wydawałoby się, kwestie, jak krótko- i długoterminowe cele firmy.
Dobrym rozwiązaniem jest poszukanie wśród znajomych „mentora”. W tym wypadku może nim być osoba, która ma doświadczenie w prowadzeniu przedsiębiorstwa w domu - np. zaprzyjaźniona księgowa, doradca finansowy bądź ubezpieczeniowy, krawiec czy ilustrator książek dla dzieci. Ważne, by porozmawiać z osobą, która osiągnęła sukces w swojej dziedzinie, a jednocześnie chłodnym okiem potrafi dostrzec nie tylko plusy, lecz także minusy prowadzenia przedsiębiorstwa w domu.

Zadbaj o bezpieczeństwo finansowe

Zanim Twój pomysł przyniesie pierwsze owoce, a firma okrzepnie na rynku, warto zabezpieczyć się finansowo. Dobrze jest stworzyć sobie wcześniej rachunek oszczędnościowy, z którego będzie można pokrywać wydatki, np. przez pierwsze pół roku. Dzięki temu zapewnisz sobie poduszkę finansową, która wspomoże domowy budżet w początkowym okresie działalności.

Pamiętaj, że konkurencja nie śpi

Prowadzenie firmy w domu nie zwalnia Cię od analizowania konkurencji. Na bieżąco musisz śledzić politykę cenową konkurencyjnych firm, promocje, reklamy, dystrybucję i jakość podobnych produktów lub usług. Powinieneś sobie uzmysłowić, co odróżnia Twoją firmę od konkurencji i dlaczego jest (będzie) lepsza od innych? Cokolwiek to jest - musisz to odnaleźć i wykorzystać.

Zabiegaj o klientów

Jedną z przyczyn, dla których wiele osób decyduje się na prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania, są niższe koszty takiej działalności. Koszty można również obniżać dzięki kampaniom promocyjnym wykorzystującym tzw. pocztę pantoflową. Najlepiej poprosić zadowolonych klientów o przekazywanie informacji o Twojej firmie swoim znajomym, sąsiadom i rodzinie. W ten sposób jest szansa, że pozytywne informacje rozejdą się wśród osób, które chętnie widziałbyś w gronie swoich konsumentów.
Dobrą okazją do nagłośnienia informacji o własnej działalności są wszelkiego rodzaju wydarzenia branżowe oraz lokalne (gminne, osiedlowe, miejskie) imprezy kulturalne lub sportowe. Warto tam bywać oraz mieć przygotowane foldery, ulotki lub chociażby wizytówki - dzięki temu pozostanie materialny ślad obecności Twojej firmy.
 
 
W miarę rozwoju przedsiębiorstwa warto się skoncentrować na współpracy z kilkoma solidnymi, płacącymi na czas i regularnie odwiedzającymi nas klientami (kontrahentami), choć oczywiście nie zawsze będzie to możliwe - wiele zależy od rodzaju działalności, którą prowadzisz. Trudno wyobrazić sobie np. krawca lub szewca, który opiera swoją działalność na zleceniach od zaledwie kilku osób. Jeśli jednak prowadzisz np. działalność doradczą, możesz poprzestać na współpracy z 2-3 kluczowymi klientami, gdy uzyskiwane w ten sposób przychody są na tyle wysokie, że nie będzie konieczna dodatkowa promocja na rynku. Jak widać, konieczne jest znalezienie złotego środka. Jedno jest pewne: osoby, z którymi dobrze układa się współpraca, są bezpieczniejszym źródłem zarobku niż nowi klienci, o których względy dopiero trzeba zabiegać. Dlatego musisz dbać o stałych klientów, interesować się ich problemami, wspomagać w razie potrzeby - klienci powinni czuć, że firma, z której usług korzystają, opiera relacje nie tylko na biznesowych podstawach.
 
Autor:Piotr Kowalski
http://ksiegowosc.wip.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz